Всички от моя род преди мен са дали нещо на града и смятам, че и аз мога да допринеса със своите сили да подредим собствения си дом
Поддръжката на инфраструктурата – пътища, тротоари, озеленяване, най-много вълнува пловдивчани
Какво привлекателно има в това човек да стане кмет на Пловдив – един град с много проблеми и в тежка финансова криза, което не се отрича и от сегашния управленски екип?
– Аз не смятам, че е проблем да се поеме управлението на Пловдив. Има възможност да се планира и да се намери най-доброто решение, което градът може да получи. Смятам, че има много какво да се направи.
Мен лично ме мотивираха повече хората, които започнаха да се обаждат и да ми казват, че имам сили и житейски и административен опит, който би могъл да помогне на града.
Моят род е от Пловдив и е дал много на града. Например моят прадядо Иван Нейков е създателят на Сачмената фабрика, заради чиято 28-метрова кула южната част на Пловдив получава името “Кючук Париж”. Моят баща е известен хирург, чичо ми – неврохирург, така че всички от моя род преди мен са дали нещо на Пловдив и смятам, че и аз мога да допринеса със своите сили и възможности и да подредим собствения си дом.
Да си представим, че печелите изборите и влизате в общината. Вероятно ще назначите финансова ревизия и почти със 100% вероятност тя ще покаже, че състоянието на бюджета не е добро. Какво правите оттам нататък?
– Аз се запознах в детайли с голяма част от бюджета и смятам, че общината не е фалирала. Има възможности с добро планиране да се подобри доста финансовото положение. Общината има средства, мога да успокоя всички граждани, че не е чак толкова трагично състоянието. Въпросът е, че финансите не се управляват както трябва. Няма добри разчети и достатъчна яснота кога какви средства ще са необходими за изплащане на дълговете, а те са много големи.
В бюджета са заложени и доста кухи приходи, които няма да бъдат събрани в предвидения размер, а срещу тях стоят разходи, които вече са направени или предстои да бъдат.
– Да. С течение на времето в последните години хората престанаха да вярват на управлението и че техните средства се изразходват както трябва. Затова и приходите през т. г. са спаднали на 63%, което може би е най-ниското ниво от доста време насам. Но аз смятам, че когато пловдивчани видят едно прозрачно управление и харчене на парите така, както се случва в много европейски държави, където ежедневно се отчита какво се разходва, доверието към управлението и властта ще се покачи и съответно ще може да се съберат доста повече средства, отколкото към момента. Това е въпрос на добро управление и прозрачност.
Има ли опасност от вдигането на местните данъци и такси, или ще разчитате на финансова помощ от правителството?
– Не зная защо, когато нещо е трудно, винаги трябва да гледаме някой друг да ни помогне. Аз смятам, че към момента данъците са достатъчни, може би ще има нова, по-справедлива, схема за такса смет.
Сега за жилище от 80 кв. м един възрастен човек плаща примерно около 200 лв. Същата сума дължат и четиричленните семейства за имот със същата квадратура, т. е. има известна нечестност. Но ще има промяна на методиката и се надявам, че ние ще намерим по-справедлив начин за изчисляване на таксата за битовите отпадъци. А това ще доведе до доверие у хората. Чак до желание и нетърпение да си платят данъците едва ли ще се стигне, това не се случва никъде по света, но все пак събираемостта ще бъде много по-висока. Всичко е въпрос и на контрол, какъвто към момента няма.
Кои са другите основни проблеми на Пловдив, степенувани по важност?
– Първият са непрекъснатите ремонти. Преди няколко дни бях на “Брезовско шосе”, работата по което се удължава непрекъснато. И не е само там – строителните фирми не могат да се справят с договорите, защото поемат изключително много обекти, и на практика се блокира почти целият град. Това е най-спешната задача, която трябва да бъде решена в много делови порядък. Второто е транспортът във всичките му видове – и по отношение на регулирането на автомобилния трафик, и за закупуването на нови електробуси, които да се движат по градските линии.
Необходима е и нова схема на обществения транспорт, която да даде възможност на хората, които работят в северната зона, а живеят в южната, да се придвижват бързо.
Кампанията е в разгара си и вече сте се срещнали с много хора. До каква степен техните очаквания съвпадат с написаното във вашата програма?
– В изключително висока, защото ние не бързахме да изнесем своята програма, искахме първо да излезем на терен и да се вслушаме в пловдивчани, да видим точно какво те идентифицират като най-сериозните проблеми. Хората посочват разнебитените плочки на тротоара пред домовете им или ужасното състояние на кварталната градинка. Поддръжката на инфраструктурата – пътища, тротоари, озеленяване, най-много вълнува пловдивчани.
А какво ще направите за чистотата? Хората се оплакват, че Пловдив е ужасно мръсен град в последните години.
– Имаме начертани конкретни стъпки и ще се опитаме в краткосрочен план да подменим контейнерите, да ги дезинфекцираме редовно, а боклукът да се изнася много по-бързо.
Какво ще направите в етническите квартали, в които от десетилетия на единия ден се чисти и се извозват тонове отпадъци, а на другия сметището пак се е появило?
– В тях ще има специален режим на работа, защото сега графикът за почистване е един и същ за всички квартали. Всеки район има специфични проблеми и не може да се подхожда еднакво. Например в центъра не смятат, че озеленяването е проблем, но във всички други части на Пловдив зеленината не е достатъчна.
Кои са хората, на които ще разчитате да решите всички тези проблеми? И ще запазите ли броя на зам.-кметовете, които бяха 9 в голямата част от отиващия си мандат?
– 9 са твърде много и структурна реформа в общината е наложителна, защото тя не е правена дълги години. Структурата трябва да е много по-ефективна и ще разчитаме на дигитализацията, много от процесите в администрацията трябва да бъдат електронизирани и оптимизирани. А хората в екипа ми са доказали се професионалисти и експерти.
Оптимизиране означава ли съкращаване на щатове? Немалко хора имат очаквания административният апарат да намалее като численост.
– Не е задължително, защото планираме да развием няколко общински фирми, които ще имат нужда от хора, и някои служители може да бъдат пренасочени към тях. Например фирма “Екобус Пловдив”, която е създадена и засега няма дейност, но трябва да внедри електробуси в градския транспорт.
Цял живот сте били преподавател – говорили сте на ученици и студенти, които после сте изпитвали. И сега в кампанията говорите на много хора, но съзнавате ли, че на 29 октомври вие ще се явите на изпит? И готов ли сте за това?
– Смятам, че съм готов и ще спечеля доверието на пловдивчани, защото винаги съм бил честен и открит. През годините хората са ми гласували доверието да възпитам и обуча децата им, а това е най-ценното и показателното.
Освен всичко изброено защо хората да гласуват именно за вас?
– Защото аз бих посветил силите си на Пловдив и бих бил достатъчно почтен – нямам намерение да строя хотели и да си осигурявам финансово състояние над това, което имам. Смятам, че честността и почтеността наистина са на първо място, и гарантирам, че ще има промяна, защото и хората в екипа ми имат желание това да се случи.
Вашето послание за финал?
– Гласувайте, гласувайте, гласувайте! Гласувайте за промяната, аз гарантирам за това.