Новини

Всичко, което трябва да знаете за инициативата „Достъпно за вас“

– Как най-достъпно ще обясните инициативата „Достъпно за вас“?

През последните месеци виждаме, че инфлацията продължава да намалява и стига до 5,8% на годишна база през октомври, в същото време правителството работи за това доходите да растат, но въпреки това има ясно разбиране, че част от нашето общество има затруднения в покупката на стоки от първа необходимост. В тази връзка Министерство на икономиката и индустрията предприе инициативата „Достъпно за вас“, която цели да постигне трайно ниски цени за българските потребители.

Таргетирали сме хранителни продукти от малката потребителска кошница , като всяка верига или всеки партньор на инициативата ще има право да избира от около 50 продукта, които са разделени на седем продуктови групи.

В тях влизат , млечни продукти, месни продукти, зърнени, масло, олио, брашно, яйца, захар и др. Тези продукти, които са най-важни за всяко едно семейство. Важно е да отбележим, че кампанията няма да бъде за сметка на качеството на предлаганите стоки.

– Има ли времева рамка на инициативата, само през зимата ли ще бъде активна?

Периодът, в който инициативата ще бъде активна е осем месеца от стартирането ѝ.

Разбира се, това е един процес и ние непрекъснато ще наблюдаваме как се развива инициативата и ще я калибрираме своевременно. При успех, ако всички са доволни, говоря най-вече от страна на потребителите, не е невъзможно инициативата да продължи и занапред.

– На какъв принцип беше подбрана пазарската кошница?

Продуктите, които попадат в кошницата са общо около 50, като от тях най-малко 16 трябва да бъдат винаги достъпни в един магазин и да са отбелязани с логото на кампанията.

Говорим за продукти, които са от първа необходимост и присъстват във всяко едно домакинство. По този начин им даваме възможност да си закупят протеини, белтъци, въглехидрати, за да може всяко семейство да има всички необходим продукти за разнообразно хранене.

За повишаване на информираността на потребителите, всеки един търговски обект, който се е включил в кампанията, ще ползва логото на инициативата „Достъпно за вас“. То ще бъде позиционирано до стоката, която е предложена в конкретната седмица.

– Има ли калкулирано изчисление колко точно ще спестяват потребителите?

Преди да стартира процедурата нямаме възможност да направим достоверно изчисление, но ще наблюдаваме непрекъснато какво ще се случи. На седмична база в Министерството на икономиката и индустрията ще се прави анализ, за да се следи динамиката на цените.

Очакваме намаление, което ще е видимо за българския потребител. Още в първите дни на кампанията видяхме намаления от порядъка на до 10% на някои от продуктите.

– Какво ще стимулира търговците да се включат в партньорство с министерството?

Най-малкото това е една кампания, която ще бъде широко прокламирана от страна на държавата в лицето на Министерство на икономиката и индустрията. Те получават
това, че стават част и стават съпричастни към затрудненията, които изпитва най-уязвимата група от хора в този момент.

– Предвидени ли са данъчни облекчения или нещо подобно като мярка спрямо тях?

На абсолютно на доброволен принцип, всичко е свързано с българското законодателството, приложено и към това на Европейския съюз. Няма нищо договорено за данъчни намаления, за облекчаване на проверките или нещо от този сорт.

– Кой в крайна сметка ще плати сметката, все пак ще намалеят парите, които търговците досега са получавали.

Все пак говорим за световни вериги, които продават в обекти около 10-12 хиляди артикула, 16 от тях, ако бъдат малко намалени, едва ли това би се отразило на техните финансови резултати.

– А извън големите търговски вериги, по какъв начин ще стигнете до по-малките населени места, където обикновено хората имат по-ниски доходи и съответно по-голяма нужда от тази програма?

Стартирахме с някои от най- големите вериги, наложени на българския пазар вериги, тъй като по естествен път те имат достъп до повече региони, до повече населени места и по този начин ще стигнем до най-широк кръг потребители. Това като стъпка Едно.

Като стъпка Две от Министерство на икономиката и индустрията вече сме стартирали разговори с регионални търговски вериги, които се опитваме да привлечем към кампанията, за да достигне тя действително до всеки един град. Има интерес от все повече магазини. Показателно е, че на 15 ноември стартирахме с няколко партньора в близо 200 магазина в цялата страна.

Само за първите няколко дни на кампанията се включиха вече и регионални търговски вериги с покритие от магазини в областите – Сливен ,Плевен , Варна ,Кюстендил , Русе, София област и др.

– Как ще се предотврати евентуална нелоялна конкуренция?

Всички търговци, които са декларирали, че стават част от инициативата подписват Декларация за партньорство с Министерството , в която са се съгласили с механизма в т. нар. „Зелен документ“ на Европейската комисия за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти. Провеждането на кампанията няма за цел да засегне производителите или дистрибуторите на по-ниско ниво от веригата за доставки, напротив – насърчава търговските вериги да работят по-тясно с тях.

От друга страна, държавата през своите контролни органи като Комисията за защита на потребителите, например, ще контролира изпълнението на тази инициатива. В контрола ще бъде включена също и Държавната комисия по стокови борси и тържища.

– Има ли измерване на потребителските нагласи, реално хората очакват ли тази мярка?

Разбира се. В публичното пространство вече се наложи идеята, че ще има такива цени.

Има очаквания, да, и очакванията са цените, на които ще купуват потребителите, където видят логото на „Достъпно за вас“, да са по-ниски от тези, на които са купували до този момент.

– Ще има ли фаворизирани марки? Например собствените марки на веригите.

Не, напротив. Всеки, който иска да участва е на напълно равни начала с останалите. Всички са поставени в една рамка, в която трябва да оперират на база конкурентност. Това е изговорено с веригите, не става въпрос само за техните собствени марки.

Тук се цели ефекта от най-добра цена.

– Има ли още нещо, което трябва да се обясни относно „Достъпно за вас“?

Най-важното е, че това ще е една поетапна инициатива. Тя стартира на 15 ноември, но както знаем, преговорите са процес, който не винаги имат крайна дата на приключване. Допълнително от нашата страна водим преговори с търговци, които искат да се включат.

Поетапно е присъединяването на по-малките обекти.

Това е двустранен процес. От една страна ние сме поели инициативата за свързване с търговските обекти, от друга страна такива, които искат да участват също се свързват с нас. Задачата, която гоним е една и съща, а именно – да дадем най-добрите цени на българските домакинства за част от малката потребителска кошница.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *